Concerto, Opus 8 No. 8
Giuseppe Torelli (1658-1709)
Voor orgel bewerkt door Johann Gottfried Walther (1684-1748)
Vivace
Adagio
Allegro
Twee werken van Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Buß und Reu, Aria uit Matthäus Passion
Voor orgel bewerkt door Johannes M. Schröder (1991)
Fuga in d BWV 539 [Toelichting *]
Voor orgel bewerkt door J.S. Bach, oorspronkelijk voor viool solo
Andante con moto, deel 4 uit Symfonie No. 4, Opus 90
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Voor orgel bewerkt door Carl Plato (ca.1838- ca.1901)
Twee werken van Gabriel Fauré (1845-1924)
Voor orgel bewerkt door Martin Setchell [Toelichting **]
Cantique de Jean Racine [1865]
In paradisum uit Requiem [1887-90]
Pomp & Circumstance, March no 1 in De Opus 39 [1902]
Edward Elgar (1857-1934)
Voor orgel bewerkt door Edwin Lemare (1865-1934)
Allegretto
William Wolstenholme (1865-1931)
Fanfare uit La Péri
Paul Dukas (1865-1935)
Voor orgel bewerkt door Robert Gower (Ed. 1998]
Toccata tu es Petra uit Esquisses byzantines [1914-1919]
Henri Mulet (1878-1967)
Lento uit Amerikaans Kwartet No. 12 in F major, Opus 96 [1893]
Antonin Dvorak (1841-1904)
Voor orgel bewerkt door Willem van Twillert [2023] [Toelichting ***]
Toccata in D [Ed. 1927]
Marcel Lanquetuit (1894-1983)
Willem van Twillert
Het bewerken van muziek voor pijporgel is historisch geworteld want in eerste instantie bestond literatuur voor pijporgel uit bewerkingen van koorstukken. De opvatting dat bewerkingen minderwaardig zouden zijn aan composities die oorspronkelijk voor een instrument zijn gecomponeerd, lijkt mij een modern idee. Dit programma probeert te bewijzen dat er niets mis is met bewerkingen voor orgel of een ander muziekinstrument, integendeel transcripties of arrangementen, zoals bewerkingen ook wel worden genoemd, kunnen, mits van goede kwaliteit, een verrijking vormen in het repertoire voor pijporgel.
* De fuga in d BWV 539 componeerde Bach oorspronkelijk rond 1720 in Köthen voor soloviool in g klein, BWV 1001. De vioolfuga valt op vanwege de contrapuntische elementen. Tussen 1714 en 1717 maakte Bach van de vioolfuga een transcriptie voor orgel en zo ontstond er een vierstemmige fuga van met een aparte lijn voor de bas die voor het pedaal bestemd werd. Bach voegde er toen ook een Prelude aan toe die evenwel wat minder verfijnd is componeer-technisch gezien. Hierdoor is ook wel gesuggereerd dat deze prelude eerder is gecomponeerd of zelfs afkomstig is uit Bach's leerperiode. De prelude wordt vanwege de tijd achterwege gelaten.
** Fauré was langdurig koordirigent en van 1896-1905 organist van de Madeleinekerk te Parijs. Toch heeft hij geen werk voor orgel solo gecomponeerd. Fauré was als componist succesvol. 0p 19 jarige leeftijd direct een prijswinnende compositie maken is niet iedere componist gegeven. Zou dat ermee te maken hebben gehad dat Fauré niet voor pijporgel heeft gecomponeerd?
*** Sommige beweren dat het Amerikaans Kwartet van Dvorak Indiaanse invloeden heeft, vooral in het LENTO. Ik beweer dat je in het Lento hoort dat Dvorak een treinliefhebber toen hij dit werk componeerde regelmatig de trein nam. Hij componeerde ook tijdens de treinreizen. Naar mijn mening kun je de geluiden van de trein horen in het Lento. Je kunt steeds het ritme van de treinbewegingen op de rails horen. De rails had tot 2000 ongeveer om de 20-30 meter een opening ivm krimpen en uitzetten van de metalen rails. Aan het slot hoor je hoe de trein tot stilstand komt.
Willem van Twillert
Willem van Twillert kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn oom Jacques de Jong en vanaf januari 1965 bij de Regionale Muziekschool te Amersfoort, waar hij orgel en harmonieles ontving van Henk Seldenthuis (1932-2004). Vanaf 1970 studeerde hij aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam bij Piet Kee (orgel, improvisatie en compositie), Willem Brons (tweede hoofdvak piano) en ondermeer bij Robert Heppener (muziektheorie), Mevr. Belinfante (compositie, analyse, harmonie en contrapunt) en Jan Pasveer (koordirectie).
Vanaf 1975 volgde hij ook drie jaar hoofdvak orkestdirectie bij Anton Kersjes. In 1976 behaalde hij het praktijkdiploma Kerkmuziek en in 1978 het diploma Uitvoerend Musicus cum laude met de aantekening voor improvisatie bij de acte muziekonderwijs-B voor orgel. Een beurs stelde hem van 1978 tot 1981 in de gelegenheid zich te specialiseren in oude muziek bij Gustav Leonhardt (orgel), Anneke Uittenbosch (clavecimbel) en Klaas Bolt (stijlimprovisatie). In 1976 was hij de eerste (en tot nu toe enige) Nederlandse finalist van het Franse concours Grand Prix de Chartres. Tussen 1975 en 1980 volgde hij cursussen bij Daniel Roth, Ewald Kooiman (literatuur), Hans Haselböck, Zsigmond Szathmáry en Peter Planyavsky (improvisatie). Bestudering van het achttiende eeuwse Duitse orgelrepertoire vormde een aanknopingspunt voor zijn eerste koraalbewerkingen, waarvan zowel bladmuziek als CD’s in diverse series zijn gepubliceerd. Sinds 2006 componeert hij ook voor orkest en kamermuziekensembles. Bij Henk Alkema volgde hij compositie en instrumentatielessen.
In 1979 werd hij benoemd als organist van de Johanneskerk te Amersfoort via een vergelijkend proefspel afgelegd door vier professionele organisten. Van Twillert ontwikkelde zich tot een gevraagde gast op orgelconcertpodia. Zijn CD en DVD opnamen zijn geliefd geworden mede een opvallende repertoirekeuze (ruimte voor ook onbekende maar attractieve composities) en door zijn YouTube kanaal. Voor muziekuitgeverij Willemsen, verzorgde hij de serie ORGANISTEN uit de 18e en 19e EEUW. De composities van Willem verschijnen vanaf 1983 regelmatig in druk. O.a. bij Muziekuitgeverij Boeijenga. In 2004 jaar verscheen bij het Duitse uitgevershuis Butz zijn Toccata over, U zij de Glorie.
Zijn Toccata à la Chaconne werd tijdens het Hinsz Compositieconcours, Kampen 2005, bekroond met de publieksprijs en de tweede prijs van de jury. Tijdens de Poolse internationale componisten-competitie te Mikolów 2007 won Van Twillert met zijn ‘Sequence voor Koor en Orgel’ de Ereprijs. In 2008 werd zijn orgelwerk Par le Temps tijdens het Festival du Comminges in Frankrijk onderscheiden met de PRIX GASTON LITAIZE.
Behalve orgeldocent aan de Stedelijke Muziekschool te Zwolle (1981-1988) was hij van 1976 tot 2003 directeur/eigenaar van een particuliere muziekschool te Bunschoten. Van 1986 tot 2006 was Willem ook één van de redacteuren voor het maandblad‚ ‘De Orgelvriend’. In 2003 werd hij als jurylid uitgenodigd door het Reformatorisch Dagblad en de Orgelvriend bij de compositie-prijsvraag “Wie componeert het mooiste voorspel”, terwijl hij in 2000, 2004 en 2010 optrad als één van de juryleden voor de Stichting Groningen Orgelland ten behoeve van het Orgelconcours voor amateurorganisten. Sinds 2001 werkt hij ook als DVD- en CD- producer en labeleigenaar.
Beluister Willem van Twillert onder andere op Apple Music, Spotify
Bekijk Willem van Twillert op YouTube.
Meer informatie is te vinden op willemvantwillert.nl