Woensdag, 10 juli 2024
![](images/oc_CA.jpg)
|
Cor Ardesch (1959) studeerde orgel bij Piet
Kee aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Daarnaast volgde
hij een opleiding Improvisatie bij Bert Matter aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag.
Sinds 1998 is Cor Ardesch organist van de Grote of Onze Lieve
Vrouwekerk te Dordrecht. Op 26 september 2007 werd Cor Ardesch
tijdens de ingebruikname van het Bach-orgel benoemd tot
stadsorganist van Dordrecht. In 2011 werd hij benoemd tot Ridder in
de Orde van Oranje-Nassau voor zijn verdiensten op het gebied van de
orgelcultuur in het algemeen en die van Dordrecht in het bijzonder.
Als artistiek adviseur werkt hij samen met de Werkgroep Muziek en
organiseert jaarlijks een groot aantal concerten in de Grote Kerk.
Cor Ardesch doceert orgel, improvisatie en kerkelijk orgelspel.
Er verscheen een aantal Cd’s, waarop hij het Kam-orgel van de Grote
Kerk te Dordrecht bespeelt. In december 2008 startte Cor Ardesch een
groot project waarbij alle werken van Johann Sebastian Bach,
gespeeld op het Bach-orgel, op cd werden vastgelegd. De feestelijke
afronding van dit project vond plaats op 24 augustus 2016. Buiten
Nederland trad hij als concerterend organist op in o.a. België,
Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen en Rusland.
Meer informatie:
www.corardesch.nl |
Programma :
|
Pièce d’Orgue (BWV 572) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Partita Ach was soll ich Sünder machen (BWV 770) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Praeludium en Fuga d (BWV 539) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
a. Aus der Tiefe ruf ich BWV 745
b. Es ist gewisslich an der Zeit (BWV 755) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Passacaglia (BWV 582) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 17 juli 2024
![](images/oc_SH.jpg)
|
Sander van den Houten (1987) begon op zijn
achtste met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis.
Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het
jeugdsolistenconcours in Melissant, het ensembleconcours in Oude
Tonge en het Buxtehudeconcours in Zierikzee.
Sander volgde zijn bacheloropleiding tot organist aan het Rotterdams
conservatorium bij Bas de Vroome. Ook volgde hij de studie
kerkmuziek bij Hans van Gelder, Arie Hoek, Conny de Jong en Aart
Bergwerff.
In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het
ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Theo Jellema. Hij volgde
masterclasses bij Willem Tanke, Harold Vogel, Jacques van
Oortmerssen en Thomas Trotter.
Hij volgde privélessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker.
In oktober 2023 studeerde Sander met glans af voor zijn master
beiaard bij Christiaan Winter en Tommy van Doorn aan de
Beiaardschool in Amersfoort.
Sander is organist van de Evangelisch Lutherse Kerk in Den Haag en
daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762. In
Kampen is hij titulair organist van de Burgwalkerk en de Broederkerk
en tweede organist van de Bovenkerk.
Hij is als dirigent verbonden aan de Zang- en Oratoriumvereniging
Raalte, Concertkoor Immanuel Kampen, Oratoriumvereniging ‘de nieuwe
ster’ Zwolle, Exspecto Epe en aan kamerkoor Arise Kampen. Ook is hij
cantor van de Theologische Universiteit Kampen en vaste begeleider
van Cappella Campen, het Kampen Boys Choir, het Roder Jongenskoor en
van Vocaal Ensemble Magnificat.
Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Engeland, Tsjechië,
Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. In 2013 maakte hij
een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal
orgelconcerten verzorgde.
Sander van den Houten geeft jaarlijks veel concerten als solist,
begeleider en continuospeler en heeft een privélespraktijk.
Meer informatie:
www.sandervandenhouten.nl |
Programma :
|
Preludium und Fuga in C-Dur |
GEORG BÖHM |
Partite diverse sopra "Sei gegrüßet Jesu gütig" (BWV
768) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Folk Tune |
PERCY WILLIAM WHITLOCK |
Postlude in D-minor |
CHARLES VILLIERS STANFORD |
Elegisch voorspel over Psalm 51 |
JAN ZWART |
‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’
(Variationen über den Basso-Continuo des ersten
Satzes der Kantate:
‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, Angst und Not sind des Christen
Tränenbrot’ und des Crucifixus der H moll-Messe von Johann
Sebastian Bach) |
FRANZ LISZT |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 24 juli 2024
![](images/oc_IM.jpg)
|
Ignace Michiels (1963) studeerde orgel, piano
en klavecimbel aan de Academie van Brugge.
In 1986 was hij laureaat aan het Instituut Lemmens in Leuven. Hij
ontwikkelde zijn talent als muzikant achtereenvolgens bij Robert
Anderson aan de Southern Methodist University in Dallas, aan de
Koninklijke Academie van Brussel bij Herman Verschraegen en bij
Odile Pierre aan het Nationaal Conservatorium van Parijs, waar hij
de prestigieuze Prix d' Excellence behaalde. Hij behaalde ook het
Hoger Diploma orgelmuziek aan de Koninklijke Academie van Gent.
Ignace Michiels is orgelprofessor aan de Faculteit Muziek van de
Hogeschool Gent. Hij doceert ook orgel aan het Conservatorium van
Brugge en is titulair-organist aan de Sint-Salvatorskathedraal in
deze stad, waar hij jaarlijks het internationaal orgelfestival
organiseert.
Zijn repertoire omvat de complete werken voor orgel van Bach,
Franck, Mendelssohn, Dupré en Messiaen, de symfonieën van Widor en
Vierne, de orgelsonates van Guilmant en Rheinberger.
Als organist geeft hij concerten als solist en met orkest of koor op
vele plaatsen in de wereld. Verder is hij een graag geziene gast in
de jury van internationale orgelconcoursen en docent in workshops en
masterclasses.
Ignace Michiels realiseerde ook verschillende cd-producties.
Meer informatie:
www.ignacemichiels.com |
Programma :
|
Fantasia 8 Toni |
PEETER CORNET |
Aria detto Balletto |
GIROLAMO FRESCOBALDI |
Prelude en Fuga in E Dur |
VINCENT LŰBECK |
• Koraal ‘Allein Gott in der Höh‘ sei Ehr‘, (BWV
664)
• Prelude en Fuga in G Dur, (BWV 541) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Andante met variaties |
FELIX MENDELSSOHN BARTHOLDY |
Tempo moderato uit de Sonata n°4, (Op. 98) |
JOSEPH RHEINBERGER |
Toccata alla Celtica |
HANS-ANDRĖ STAMM |
Kleine Fantasie, (Op. 22) |
JOSEPH CALLAERTS |
Toccata en Fa klein |
JULES GRISON |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 31 juli 2024
![](images/oc_JS.jpg)
|
Jochem Schuurman (1989) kreeg van 1997 tot
2007 orgellessen van Johan G. Koers. Vervolgens studeerde hij bij
Theo Jellema en Erwin Wiersinga aan het Prins Claus Conservatorium
te Groningen, alwaar hij in 2013 cum laude afstudeerde als Master of
Music. Daarnaast verbleef Jochem Schuurman een aantal maanden in
Berlijn om aan de Universität der Künste lessen te volgen bij Leo
van Doeselaar en Paolo Crivellaro. Hij volgde masterclasses bij
Wolfgang Zerer, Eric Lebrun, Edoardo Bellotti en Pieter Dirksen.
Sinds 2016 wordt Jochem Schuurman gecoacht door zijn oud-docent
Johan G. Koers.
In december 2013 werd aan Jochem Schuurman het Zilveren Viooltje,
een muziekprijs voor jong talent afkomstig uit het noorden van
Nederland, uitgereikt.
In 2015 behaalde hij de derde prijs op het internationale
orgelconcours in Wuppertal, in 2017 de tweede prijs en de
publieksprijs op het internationale César Franck-concours in Haarlem
en in 2018 de tweede prijs op het internationale Buxtehude-orgelconcours
in Lübeck en Hamburg. In 2016 en 2019 was hij finalist van het
prestigieuze Paul Hofhaimer-orgelconcours rond de historische orgels
van de stad Innsbruck.
Jochem Schuurman is titulair organist van de Martinikerk te Franeker
waarin een monumentaal Van Dam-orgel uit 1842 staat. Daarnaast is
hij orgel- en pianodocent en artistiek adviseur bij de Stichting
Organum Frisicum.
Meer informatie:
www.jochemschuurman.nl |
Programma :
|
Preludium in D (BuxWV 139) |
DIETRICH BUXTEHUDE |
Uit “Dritter Teil der Klavierübung”:
• “Allein Gott in der Höh sei Ehr” (BWV 675)
à 3 Canto fermo in Alto
• “Allein Gott in der Höh sei Ehr” (BWV 676)
à 2 Clav. et Pedal
• Fughetta super “Allein Gott in der Höh sei Ehr”
manualiter |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Sonate in d (Op. 30)
• Allegro moderato
• Adagio
• Allegro con fuoco – Fuga |
GUSTAV ADOLF MERKEL |
Etoile du soir (Uit "Pièces de Fantaisie" Op. 54) |
LOUIS VIERNE |
Quatrième Choral |
HENDRIK ANDRIESSEN |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 7 augustus 2024
![](images/oc_LD.jpg)
|
Leo van Doeselaar (1954) is een veelzijdig
musicus, die als organist, pianist en fortepianist een enkele eeuwen
omvattend repertoire bestrijkt. Als organist heeft hij een grote
concertpraktijk opgebouwd in binnen-en buitenland en is hij een
veelgevraagd jurylid en docent bij internationale orgelfestivals.
Hij doceerde aan de Kunsthogescholen van Amsterdam en Den Haag en
vervolgens aan de Universität der Künste in Berlin, waar hij van
1995 tot 2019 een ‘Orgelprofessur‘ bekleedde. Leo van Doeselaar is
ook een veelgevraagd pianist. Al meer dan dertig jaar vormt hij een
pianoduo met Wyneke Jordans, speelt veel kamermuziek en treedt op
als liedbegeleider. Leo van Doeselaar studeerde aan het Amsterdams
Conservatorium orgel bij Albert de Klerk en piano bij Jan Wijn.
Naast beide solistendiploma's behaalde hij de Prix d'Excellence
orgel. Na zijn studie verdiepte hij zich verder in historische
uitvoeringspraktijk, studeerde bij André Isoir Frans orgelrepertoire
en volgde fortepianolessen bij Malcolm Bilson en Jos van Immerseel.
Als organist van het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging
werkt van Doeselaar intensief mee aan het prestigieuze beeld-en
geluidsproject ‘All of Bach’. Hij verleende zijn medewerking aan een
groot aantal Oude Muziek Festivals in Europa en de Verenigde Staten.
Hij heeft inmiddels vele orgel-cd’s op zijn naam staan. Zijn
discografie omvat opnamen op historische orgels van werken van
J.S.Bach. W.Fr.Bach, Händel, van Noordt, Krebs, Mendelssohn, Franck,
Liszt en Reger. De opname van Kammermusik nr. 7 voor orgel en orkest
van Paul Hindemith met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v.
Riccardo Chailly ontving samen met de andere zes Kammermusiken een
Grammy Award. Als titulair organist van het Concertgebouw in
Amsterdam treedt hij veelvuldig op met gerenommeerde orkesten,
ensembles en solisten. Hij verzorgde wereldpremières van werken voor
orgel en orkest van Tristan Keuris, Sofia Gubaidulina en Wolfgang
Rihm. De opname van alle klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck,
waaraan van Doeselaar als organist van de Pieterskerk in Leiden
meewerkte, ontving een Edison en de Prijs van de Deutsche
Schallplattenkritik. Zijn cd met orgelwerken van Heinrich
Scheidemann (MDG) op het van Hagerbeer-orgel in de Pieterskerk werd
in 2013 bekroond met zowel de Prijs van de Deutsche
Schallplattenkritik als de ECHO Klassik Preis. Samen met Erwin
Wiersinga werd Leo van Doeselaar in 2014 benoemd als titulair
organist van het Schnitger-orgel in de Martinikerk te Groningen. In
2007 werd aan hem in de Oude Kerk in Amsterdam de Jan Pieterszoon
Sweelinckprijs uitgereikt vanwege zijn verdiensten voor de
orgelcultuur.
Meer informatie:
www.leovandoeselaar.com |
Programma :
|
Praeludium in e (BWV 548/I)
‘Praeludium pedaliter’ |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
uit ‘Dritte Clavierübung’:
Christ unser Herr zum Jordan kam (BWV 684) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Pièce d’Orgue in G (Fantasie) (BWV 572)
• Très vitement
• Gravement
• Lentement |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Partite diverse sopra O Gott, du frommer Gott (BWV
767) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Sonate nr. 4 in e (BWV 528)
• Adagio-Vivace
• Andante
• Un poc’ Allegro |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Uit ‘18 Choräle’:
An Wasserflüssen Babylon (BWV 653)
a 2 Clav. è Ped. |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Fuga in e (BWV 548/II) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 14 augustus 2024
![](images/oc_BO.jpg) |
Ben van Oosten (1955) studeerde orgel en
piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en vervolgens in
Parijs.Op 11-jarige leeftijd kreeg Ben van Oosten zijn eerste
aanstelling als kerkorganist en vier jaar later debuteerde hij als
concertorganist in zijn geboorteplaats. Sindsdien treedt hij met
groot succes op in de belangrijkste orgelcentra over de gehele
wereld en vestigde hij zijn reputatie als één van de vooraanstaande
internationale concertorganisten. Naast zijn uitgebreide
concertpraktijk is Ben van Oosten een veelgevraagd docent bij
internationale academies (o.a. Zomeracademie te Haarlem, McGill
University Organ Academy te Montréal, Torch Center te Seoul, Tokyo
University of the Arts) en jurylid bij de belangrijke internationale
orgelconcoursen (o.a. Parijs, Chartres, Nürnberg, München, Landsberg,
St. Albans, Birmingham, Genève, Dublin). Zijn opzienbarende
cd-opnamen van het Franse symfonische orgelrepertoire (o.a. de acht
sonates van Guilmant en het complete orgeloeuvre van Franck, Widor,
Vierne, Dupré en Saint-Saëns) werden met talrijke internationale
prijzen onderscheiden (o.a. Preis der deutschen Schallplattenkritik,
Choc du Monde de la Musique, Diapason d’Or). Bovendien ontving hij
in Duitsland de prestigieuze muziekprijzen Echo Klassik (voor de
Dupré-integrale, 2011) en Opus Klassik (voor de Franck-integrale,
2019).Van zijn hand verscheen in 1997 bovendien een omvangrijke
biografie over Charles-Marie Widor.Vanwege zijn grote verdiensten
voor de Franse orgelmuziek werd Ben van Oosten driemaal
onderscheiden door de Société Académique “Arts-Sciences-Lettres” te
Parijs.
De Franse regering benoemde hem tot Chevalier (1998) en Officier
(2011) dans l’Ordre des Arts et des Lettres. In 2010, bij zijn
40-jarig jubileum als concertorganist, werd hij benoemd tot Ridder
in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Ter gelegenheid van zijn 50-jarig jubileum als concertorganist
(2020) ontving hij voor zijn verdiensten op het gebied van de
orgelcultuur in de Hofstad de stadspenning van de gemeente Den Haag.
Ben van Oosten was van 1994 tot 2021 als hoofdvakleraar orgel
verbonden aan Codarts (Rotterdams Conservatorium).
Sinds 1990 is hij organist van de Grote Kerk te Den Haag en aldaar
artistiek leider van het jaarlijkse “Internationaal Orgelfestival”. |
Programma :
|
Fantasie und Fuge in c kl.t. (BWV 537) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Fantasia à gusto italiano |
JOHANN LUDWIG KREBS |
Concerto del Sigr Albinoni in F gr.t.
• Allegro
• Adagio
• Allegro |
JOHANN GOTTFRIED WALTHER |
Variations sérieuses in d kl.t., (Op. 54)
(orgelbew.: Reitze Smits / Ben van Oosten) |
FELIX MENDELSSOHN BARTHOLDY |
Fuge über B.A.C.H., (Op. 60 nr. 6) |
ROBERT SCHUMANN |
uit Choral-Improvisationen, (Op. 65):
• “O Durchbrecher aller Bande”
• “Schmücke dich, o liebe Seele” |
SIGFRID KARG-ELERT |
Praeludium und Fuge in C gr.t. (BWV 547) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 21 augustus 2024
![](images/oc_GM.jpg) |
Gonny van der Maten (1959) is concertorganist, dirigent en docent.
Daarnaast componeert zij en draagt zij teksten voor. Zij is
bovendien zeer actief in het muziekleven als organisator van
concerten. Zij is bestuurslid van de stichting J.P. Sweelinckprijs en
voorzitter van de stichting Flentrop Orgel Wageningen, die het
fraaie orgel van de Grote Kerk van Wageningen onder de aandacht wil
brengen.
Zij is geïnteresseerd in een breed repertoire, van Renaissance tot
gloednieuwe muziek. Inmiddels heeft zij een groot aantal premières
van nieuwe composities uitgevoerd, waaronder De goddelijke routine
van Louis Andriessen in 2017.
Zij werd geboren in Amsterdam, waar zij ook haar orgel- en
kerkmuziekopleiding aan het Sweelinck Conservatorium volgde, met als
orgel-hoofdvakdocent Albert de Klerk (Uitvoerend Musicus Cum laude).
Zij heeft een concert- en lespraktijk, is dirigent van het Tiels
Madrigaal Koor, Het Nijmeegs Kamerkoor, Toonkunst Vrouwenkoor
Capricciosa te Amersfoort en Zang- en Oratoriumvereniging Raalte.
Meer informatie:
www.gonnyvandermaten.nl |
Programma :
|
Improvisatie nr. 1 (Op. 150) |
CAMILLE SAINT-SAЁNS |
Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ (BWV 663) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Fantaisie et Fugue en si bémol Majeur |
ALEXANDRE PIERRE FRANÇOIS BOЁLY |
Schmücke dich, o liebe Seele (BWV 654) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Präludium und Fuge in c moll |
FELIX MENDELSSOHN BARTHOLDY |
Prélude
uit: Douze Pièces pour orgue ou piano-pédalier, (Op.
16) |
LÉON BOЁLLMANN |
Schmücke dich, o liebe Seele |
JOHANNES BRAHMS |
Erbarm dich mein, o Herre Gott |
GOTTFRIED AUGUST HOMILIUS |
Thema met variaties |
HENDRIK ANDRIESSEN |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 28 augustus 2024
![](images/oc_EZ.jpg) |
Everhard Zwart (1958) zoon van Willem
Hendrik Zwart, kleinzoon van Jan Zwart en leerling van Feike Asma,
ontving op jonge leeftijd zijn eerste orgellessen van zijn vader,
Willem Hendrik Zwart – organist van de Bovenkerk te Kampen – waarna
hij al spoedig deze lessen (koraalspel en literatuur) vervolgde bij
Feike Asma – organist te Maassluis. Na het behalen van zijn
Gymnasiumdiploma studeerde hij aan het Conservatorium, eerst te
Utrecht, daarna te Rotterdam, waar hij in 1983 met goed gevolg
afstudeerde. Hij was sinds 1979 verbonden als organist aan de
Gereformeerde Bergsingelkerk te Rotterdam. Na zijn afstuderen werd
hij in 1983 en 1984 uitgenodigd om, in respectievelijk Rotterdam en
Parijs, de internationale meestercursussen (interpretatie en
improvisatie) te volgen bij de bekende Franse orgelvirtuoos Jean
Guillou. In 1987 studeerde hij bij de Duitse organist Günther
Kaunzinger te Würzburg (Orgelsymfonieën van Widor en Vierne en
improvisatie). Daarnaast studeerde hij een aantal jaren
Muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Zijn eerste
orgelconcert gaf hij in de zomer van 1979 in de Ned.Herv.kerk te
Zandvoort. Zijn internationale debuut als concertorganist maakte
Everhard Zwart in 1983 te Barcelona (Spanje), waarna hij regelmatig
concerteerde in verschillende landen van Europa. In 1987 werd hij
hoofdorganist van de Nederlands Hervormde Nieuwe Westerkerk te
Capelle aan den IJssel.
Everhard Zwart heeft zijn grote bekendheid vooral te danken aan zijn
zeer brede repertoire. Zijn voorliefde gaat uit naar de Frans
romantische orgelliteratuur van o.a. Widor, Vierne, Guilmant,
Franck; maar hij is ook een majestueus vertolker van Bach, Reger,
Liszt en andere beroemde componisten zoals Händel of Mendelssohn en
de meer eigentijdse Andriessen. Deze veelzijdigheid is zijn
handelsmerk geworden. Toch zal er zelden een bewerking van
grootvader Jan Zwart, vader Willem Hendrik Zwart of leermeester
Feike Asma op zijn concertprogramma ontbreken.
Everhard is ook de vaste dirigent van een aantal koren in de grote
regio van Rotterdam.
Meer informatie:
www.everhardzwart.nl |
Programma :
|
Trio Psalm 33
Fantasie toccatine Psalm 33 |
EVERHARD ZWART
JAN ZWART |
Concerto no. 3 in g-moll
• Adagio
• Allegro
• Gavotte |
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL |
Praeludium und Fuge h-moll (BWV 544) |
JOHANN SEBASTIAN BACH |
Scherzo |
ALOYS CLAUSSMANN |
Einleitung, Variationen und Fuge über den Choral
“Jerusalem, du hochgebaute Stadt” |
KARL HOYER |
Koraalfantasie |
EVERHARD ZWART |
|
Terug naar boven |