Woensdag, 6 juli 2022
|
Ben van Oosten
(1955) studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium in
Amsterdam en vervolgens in Parijs.
Op 11-jarige leeftijd kreeg Ben van Oosten zijn eerste aanstelling
als kerkorganist en vier jaar later debuteerde hij als
concertorganist in zijn geboorteplaats. Sindsdien treedt hij met
groot succes op in de belangrijkste orgelcentra over de gehele
wereld en vestigde hij zijn reputatie als één van de vooraanstaande
internationale concertorganisten.
Naast zijn uitgebreide concertpraktijk is Ben van Oosten een
veelgevraagd docent bij internationale academies (o.a. Zomeracademie
te Haarlem, McGill University Organ Academy te Montréal, Torch
Center te Seoul, Tokyo University of the Arts) en jurylid bij de
belangrijke internationale orgelconcoursen (o.a. Parijs, Chartres,
Nürnberg, München, Landsberg, St. Albans, Birmingham, Genève,
Dublin).
Zijn opzienbarende cd-opnamen van het Franse symfonische
orgelrepertoire (o.a. de acht sonates van Guilmant en het complete
orgeloeuvre van Franck, Widor, Vierne, Dupré en Saint-Saëns) werden
met talrijke internationale prijzen onderscheiden (o.a. Preis der
deutschen Schallplattenkritik, Choc du Monde de la Musique, Diapason
d’Or). Bovendien ontving hij in Duitsland de prestigieuze
muziekprijzen Echo Klassik (voor de Dupré-integrale, 2011) en Opus
Klassik (voor de Franck-integrale, 2019).
Van zijn hand verscheen in 1997 bovendien een omvangrijke biografie
over Charles-Marie Widor.
Vanwege zijn grote verdiensten voor de Franse orgelmuziek werd Ben
van Oosten driemaal onderscheiden door de Société Académique
“Arts-Sciences-Lettres” te Parijs.
De Franse regering benoemde hem tot Chevalier (1998) en Officier
(2011) dans l’Ordre des Arts et des Lettres. In 2010, bij zijn
40-jarig jubileum als concertorganist, werd hij benoemd tot Ridder
in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Ter gelegenheid van zijn 50-jarig jubileum als concertorganist
ontving hij voor zijn verdiensten op het gebied van de orgelcultuur
in de Hofstad de stadspenning van de gemeente Den Haag.
Ben van Oosten was van 1994 tot 2021 als hoofdvakleraar orgel
verbonden aan Codarts (Rotterdams Conservatorium).
Sinds 1990 is Ben van Oosten organist van de Grote Kerk te Den Haag
en aldaar artistiek leider van het jaarlijkse “Internationaal
Orgelfestival”. |
Programma :
|
Ouverture in C, KV 399 |
Wolfgang Amadeus Mozart |
“Liebster Jesu, wir sind hier” BWV 730 en 731 |
Johann Sebastian Bach |
Fantasia in g kl.t.
• Vivace
• Cantabile
• Vivace |
Georg Philipp Telemann |
Sonate nr. 1 in f kl.t., op. 65
• Allegro moderato e serioso
• Adagio
• Andante Recitativo – Allegro assai vivace |
Felix Mendelssohn Bartholdy |
Offertoire sur un Noël breton (1867) |
César Franck |
Introduction et Allegro Moderato (1917) |
Joseph Guy Ropartz |
Morceau de Concert, op. 24
Prélude, Thème, Variations et Final |
Alexandre Guilmant |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 13 juli 2022
|
Evert van de Veen (1963) ontving orgellessen
van o.a. John Propitius in de Oude kerk te Barneveld die hem
voorbereidde op een studie aan het Conservatorium.
Vervolgens studeerde Evert het hoofdvak orgel bij Theo Teunissen aan
het Utrechts conservatorium. Het bijvak piano studeerde hij bij Ans
Verbeek.
Evert heeft een uitgebreide lespraktijk van orgel en
pianoleerlingen.
Als organist is hij verbonden aan de Gereformeerde kerk in zijn
woonplaats Voorthuizen en aan de Hervormde kerk (PKN) te Putten waar
hij o.a. het Bätz orgel in de Oude kerk bespeelt. Ook is hij
organist op het Schilling orgel in de
Dorpskerk te Beekbergen.
Het spelen van kerkdiensten, in het bijzonder de begeleiding van de
samenzang, beschouwt hij als het mooiste aspect van zijn vak.
Als dirigent is hij werkzaam bij koren in Putten, Staphorst,
Ederveen, Elspeet en Doorn.
Er zijn CD’s van hem verschenen waarop hij orgels bespeelt in
Nederland, maar ook in Duitsland, België en Frankrijk.
Evert geeft jaarlijks vele orgelconcerten in Nederland. Maar ook in
het buitenland is hij geen onbekende. Zo gaf hij concerten in
Duitsland, Hongarije, België en Australië.
Voor meer info:
https://www.evertvandeveen.nl |
Programma :
|
Koraal met variaties over Psalm 90
(naar F. Mendelssohn) |
Evert van de Veen |
• Choralvorspiel “Liebster Jesu, wir sind hier” BWV
731
• Praeludium en Fuga c moll BWV 546 |
Johann Sebastian Bach |
Siciliana |
Alfred Hollins |
Toccata en Fuga in d moll/D Dur op. 59 |
Max Reger |
Prière op. 120 |
André de Jager |
Sonata for the organ in the style of Händel
• Introduction and allegro
• Largo
• Minuet |
William Wohlstenholme |
Uit Organ Concerto in C major XVIII:1
Allegro molto
(voor orgelsolo bewerkt door Evert van de Veen) |
Joseph Haydn |
Toccata in mi bémol majeur |
Gaston Gryseleyn |
Koraalfinale |
Evert van de Veen |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 20 juli 2022
|
Bert Wisgerhof (1947) studeerde aan het
Utrechts Conservatorium orgel (bij Cor Kee en Nico van den Hooven)
en schoolmuziek.
Na het behalen van zijn diploma’s volgde hij cursussen bij de
organisten Anton Heiller (Wenen), René Saorgin (Nice) en Ewald
Kooiman (Amsterdam). Het diploma kerkmuziek behaalde hij aan het
Stedelijk Conservatorium te Arnhem, en het praktijkdiploma beiaard
aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort.
Vele jaren was hij als docent muziek verbonden aan de Christelijke
Hogeschool Ede en als docent kerkmuziek aan het Theologisch
Seminarium “Hydepark” van de Nederlandse Hervormde Kerk.
Als kerkmusicus was hij werkzaam in Amstelveen, Baarn en Veenendaal.
Hij gaf concerten in Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Tsjechië,
Italië, Polen, Rusland en Oekraïne.
Sinds 2003 is hij vice-president van de internationale Gesellschaft
der Orgelfreunde, waarvoor hij congressen organiseerde in Utrecht,
’s-Hertogenbosch, Bergamo en Gdańsk. Verder werkt hij als
onafhankelijk adviseur voor orgelbouw en -restauratie.
|
Programma :
|
“Mein junges Leben hat ein End”, SwWV 324 |
Jan Pieterszoon Sweelinck |
Fantasia in d |
Abraham Van Den Kerckhoven |
Toccata undecima
(uit “Apparatus musico-organisticus”, Salzburg 1690) |
Georg Muffat |
Twee koraalbewerkingen uit de “Neumeister-Sammlung”:
• “Herr Gott, nun schleuß den Himmel auf”, BWV 1092
• “Herzlich lieb hab’ ich dich, o Herr”, BWV 1115 |
Johann Sebastian Bach |
Praeludium et Fuga in G-Dur, BWV 550 |
Johann Sebastian Bach |
Drie koraalbewerkingen:
• “Den mørke nat forgangen er”
• “Den lyse dag forgangen er”
• “Denne er dagen, som Herren har gjort” |
Jesper Madsen |
“Tre Tonestykker”, op. 22
• Moderato (F majeur)
• Allegretto (C majeur)
• Allegro (a mineur) |
Niels Gade |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 27 juli 2022
|
Cor Ardesch (1959) studeerde orgel bij Piet
Kee aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Daarnaast volgde
hij een opleiding Improvisatie bij Bert Matter aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag.
Sinds 1998 is Cor Ardesch organist van de Grote of Onze Lieve
Vrouwekerk te Dordrecht. Op 26 september 2007 werd Cor Ardesch
tijdens de ingebruikname van het Bach-orgel benoemd tot
stadsorganist van Dordrecht. In 2011 werd hij benoemd tot Ridder in
de Orde van Oranje-Nassau voor zijn verdiensten op het gebied van de
orgelcultuur in het algemeen en die van Dordrecht in het bijzonder.
Als artistiek adviseur werkt hij samen met de Werkgroep Muziek en
organiseert jaarlijks een groot aantal concerten in de Grote Kerk.
Cor Ardesch doceert orgel, improvisatie en kerkelijk orgelspel.
Er verscheen een aantal Cd’s, waarop hij het Kam-orgel van de Grote
Kerk te Dordrecht bespeelt. In december 2008 startte Cor Ardesch een
groot project waarbij alle werken van Johann Sebastian Bach,
gespeeld op het Bach-orgel, op cd werden vastgelegd. De feestelijke
afronding van dit project vond plaats op 24 augustus 2016. Buiten
Nederland trad hij als concerterend organist op in o.a. België,
Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen en Rusland.
Meer informatie is te vinden op
http://www.corardesch.nl |
(Bach-)Programma :
|
Toccata en Fuga d (dorische), BWV 538 |
Johann Sebastian Bach |
a. Von Gott will ich nicht lassen, BWV 658
b. Nun danket alle Gott, BWV 657
c. Vor deinen Thron tret ich hiermit, BWV 668 |
Johann Sebastian Bach |
Sonate IV, BWV 528
• Adagio – Vivace
• Andante
• Un poc’ allegro |
Johann Sebastian Bach |
Praeludium en Fuga C, BWV 566 |
Johann Sebastian Bach |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 3 augustus 2022
|
Evan Bogerd (1993) is een veelgevraagd
concertorganist in binnen- en buitenland. Hij werd voorbereid op
zijn orgelstudie door wijlen Herman van Vliet te Amersfoort.
Daarna studeerde hij bij Jos van der Kooy aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag. Zijn master sloot hij af met een 10 voor
het eindrecital.
Door de jaren heen won Evan diverse prijzen, waaronder de 1e prijs
op het internationale ‘Anton Bruckner’ Improvisatieconcours te Linz
en de 1e prijs op het Nationaal Improvisatieconcours te Dordrecht.
Bogerd volgde diverse masterclasses improvisatie bij Wolfgang
Seifen, Sophie Veronique Cauchefer-Choplin en Martin Baker aan de
Internationale Altenberger Orgelakademie te Altenberg, Duitsland.
Evan Bogerd is gedreven om het orgel te promoten voor een breed
publiek. Zijn repertoire reikt van Sweelinck tot aan hedendaagse
muziek van bijvoorbeeld Daan Manneke.
Bach, Franck en Reger gelden als zijn favoriete componisten. Zijn
antenne voor het vertolken van romantische werken leverde veel
positieve kritieken op in de pers.
Evan Bogerd is sinds 1 januari 2020 als cantor-organist verbonden
aan de Westerkerk te Amsterdam.
Meer informatie:
https://www.evanbogerd.nl |
Programma :
|
a. Fantaisie en Ut majeur
(version 4 ‘Notre Dame’, 1868)
b. Allegretto uit Symphonie en ré mineur
arr. Iddo van der Giessen (*1995) |
César Franck |
Preludium en Fuga C-Dur, BWV 547 |
Johann Sebastian Bach |
Improvisatie |
Evan Bogerd |
‘Der 94. Psalm’ Orgelsonate in C-moll (1857)
I. Grave-Larghetto
Herr Gott, dess die Rache ist, erschene. Erhebe Dich,
du Richter
der Welt; vergilt den Hoffärtigen, was sie verdienen.
II. Allegro con fuoco
Herr, wie lange sollen die Gottlosen prahlen? Wittwen
und
Fremdlinge erwürgen sie und tödten die Waisen und
sagen: der
Herr sicht es nicht und der Gott Jacobs achtet es
nicht.
III. Adagio-Lento
Wo der Herr mir nicht hülfe, so läge meine Seele schier
in der
Stille. Ich hatte viel Bekümmernisse in meinem Herzen,
aber diene
Tröstungen ergötzen meine Seele.
IV. Allegro (Fugue)-Allegro Assai
Aber der Herr ist mein Hort und meine Zuversicht. Er
wird ihnen ihr
Unreht vergelten und sie um ihre Bosheit vertilgen. |
Julius Reubke |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 10 augustus 2022
|
Jan Hage (1964) studeerde orgel bij Jan
Welmers en Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium,
Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit van Utrecht en Kerkmuziek
aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek, eveneens in
Utrecht. Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij
André Isoir aan het Conservatoire National de Région te
Boulogne-Billancourt. Hij won eerste prijzen op diverse nationale en
internationale orgelconcoursen.
Hij staat in het bijzonder bekend als warm pleitbezorger en
veelgevraagd vertolker van hedendaagse orgelmuziek. Als solist trad
hij op met o.a. de Slagwerkgroep Den Haag, het Asko Ensemble en het
Rotterdams Philharmonisch Orkest. Tot zijn meeste recente cd-opnamen
behoren die met het complete ‘Jets d’orgue’ van Jan Vriend en het
integrale orgelwerk van Jéhan Alain en Jan Welmers. Tevens is hij
werkzaam als componist en publicist. In 2006 ontving hij de médaille
d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs
vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Vanwege zijn
verdeinsten voor het stimuleren van de Nederlandse orgelcultuur
ontving hij in 2011 als eerste de Schnitgers Droomprijs. Van 1995
tot 2011 was hij organist van de Kloosterkerk te Den Haag. Met
ingang van 1 juni 2011 is hij benoemd als organist van de Domkerk te
Utrecht. In 2016 promoveerde hij tot doctor in de theologie met een
dissertatie over de kerkmusicus Willem Mudde.
Meer informatie :
https://www.janhage.com/ |
Programma :
|
a. Concerto in C-dur BWV 594 (naar
Antonio Vivaldi
concert voor viool en orkest in D-dur RV 208)
• Allegro
• Adagio
• Allegro
b. Allein Gott in der Höh'' sei Ehr’ BWV 663 |
Johann Sebastian Bach |
Variations sérieuses
(bewerking Reitze Smits) |
Felix Mendelssohn Bartholdy |
Uit: Five short pieces
• Allegretto
• Folk Tune
• Andante Tranquillo
• Pæan |
Percy Whitlock |
Partita ‘O grote Christus, eeuwig licht’ |
Jan Welmers |
Improvisatie |
Jan Hage |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 17 augustus 2022
|
Gerrie Meijers (1961) organist en pianist,
studeerde met onderscheiding af als Uitvoerend musicus. Haar
docenten orgel waren Johan van Dommele en Hans van Nieuwkoop, haar
docenten piano Arthur Hartong en Jacques Hendriks. Op de
internationale orgelconcoursen van Toulouse en Nijmegen won ze
prijzen en van de Société Academique “Arts-Sciences-Lettres” ontving
zij de zilveren medaille vanwege haar verdiensten voor de Franse
muziek.
Gerrie concerteert in binnen- en buitenland en is zeer actief als
begeleider met een uitgesproken voorkeur voor het vocale genre in de
breedste zin van het woord. Zij is organist van de Remonstrantse
Kerk te Haarlem en pianist/correpetitor bij een groot aantal koren.
(Zij vormt duo’s met de zangeressen Wieke Ubels, Annette Stallinga
en Cecile Roovers, een duo met violiste Suzanne Groot, alsmede een
vierhandig piano-/orgelduo met Christine Kamp. Als freelancer werkt
ze ook regelmatig bij Holland Opera, Stichting Vocaal Talent
Nederland, Casuquo, Stem van Haarlem, Zangstudio Haarlem en het
Orlandus-ensemble.)
Gerrie Meijers maakte diverse radio- en cd-opnamen waaronder de
Goldberg-Variationen van Bach op orgel en de Symphonie-Passion van
Dupré in de OLV-kathedraal van Antwerpen. (Bijzondere producties
waar ze haar medewerking aan verleende waren o.a. het
muziektheaterprogramma “Liefde op de Schop” met Cecile Roovers en
filmmaker Verele Vorstman, de dansvoorstelling “Pulse” in het
Orgelpark op muziek van Ligeti, de première van het “Fukushima
Requiem” van Zsigmmond Szathmáry tijdens het openingsconcert van het
Internationaal Orgelfestival Haarlem, het piano minimal music
concert “Landscape in sound”, de muziekvoorstelling “Luther” van
Boudewijn Tarenskeen en ook "Psalm 151", eveneens van componist
Tarenskeen, geschreven voor Cappella Amsterdam en het nieuwe orgel
van Tivoli Vredenburg in Utrecht. Met Cecile Roovers maakte zij de
kindervoorstelling "Voor het slapen gaan" en met de Lichtbende
speelde ze na "Zeven dagen" en "Zeven nachten" onlangs de nieuwe
voorstelling "Spiegel").
|
(BACH-)Programma :
|
Toccata in d (‘Dorisch'), BWV 538/I |
Johann Sebastian Bach |
Pour Notre-Dame (2019) |
Calliope Tsoupaki |
Concerto in d nach Alessandro Marcello, BWV 974
• Allegro
• Adagio
• Presto |
Johann Sebastian Bach |
Agnus Dei |
Frank Martin |
Air Varié K25
(communement dit Wilhelm van Nassau) |
Wolfgang Amadeus Mozart |
'Von Gott will ich nicht lassen' canto fermo in
Pedale, BWV 658
(uit: Achzehn Choräle) |
Johann Sebastian Bach |
Laudate Dominum (1979)
(naar de melodie van Psalm 117 uit het liedboek voor
de kerken) |
Jan Welmers |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 24 augustus 2022
|
Wouter van der Wilt () studeerde als
organist cum laude af aan het Brabants Conservatorium in Tilburg bij
Bram Beekman. Daarnaast studeerde hij kerkmuziek en volgde hij
improvisatie-lessen bij Henco de Berg. Hij vervolgde zijn studie aan
de Hochschule für Musik in Stuttgart bij Ludger Lohmann middels een
beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Wouter nam deel aan
diverse masterclasses, onder andere bij Michael Radulescu, Lorenzo
Ghielmi, Leo van Doeselaar, Loïc Mallié, Margaret Phillips, Peter
Planyavsky, Jos van der Kooij en Guy Bovet.
Wouter won verschillende prijzen op diverse concoursen, o.a. in 2009
en 2011 de eerste prijs op het nationaal improvisatieconcours in
Amsterdam. In 2010 werd hij benoemd tot cantor-organist van de
Hoflaankerk in Rotterdam Kralingen. Sinds 2017 is hij werkzaam als
docent improvisatie aan het conservatorium in Tilburg (Academy of
Music and Performing Arts)
Wouter speelt werken uit alle stijlperioden, met een voorkeur voor
Duits repertoire (Barok & Romantiek). Daarnaast houdt hij zich veel
bezig met improvisatie.
Meer informatie :
https://woutervanderwilt.nl/ |
Programma :
|
8e orgelsonate in e-moll op. 132
I. Fuge (Adagio – Moderato
II. Intermezzo
III. Scherzoso
IV. Passacaglia |
Josef Rheinberger |
Twee koraalbewerkingen:
• De Geest des Heren heeft een nieuw begin gemaakt
• Ere zij aan God de Vader |
Bram Beekman |
Passacaglia d-Moll, BuxWV161 |
Dietrich Buxtehude |
Laudamus Te
Scherzo-parafrase over thema’s uit Francis Poulencs
Gloria |
Wouter Van Der Wilt |
Passacaglia c-Moll, BWV 582 |
Johann Sebastian Bach |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 31 augustus 2022
|
Jaap Zwart (1955) groeide op in een muzikaal
gezin. Zijn eerste muziekonderricht ontving hij van zijn vader Jaap
Zwart (1924-2001). Aan het Amsterdams conservatorium studeerde hij
piano en orgel. Met het hoofdvak Theorie der Muziek sloot hij zijn
studie af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Aan het
conservatorium van Amsterdam is hij docent binnen de vakgroep voor
het hoofdvak theorie. In het kader van de internationale opleiding
‘Muziek als Vak’ aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag geeft
hij workshops vocale harmonie en improvisatie. Deze opleiding is
gebaseerd op het werk en gedachtegoed van de Hongaarse componist
Zoltán Kodly. Als concertorganist programmeert Jaap Zwart een breed
repertoire. Eén van zijn specialiteiten is de uitvoering van
relatief onbekende orgelmuziek uit de 19e en 20e eeuw. Als
kerkorganist is hij verbonden aan de Grote of Andreaskerk in Hattem
en de Grote Kerk in Harderwijk. Jaap Zwart is een veelgevraagde
begeider, ook als pianist. Van zijn spel verschenen meerder cd’s,
onder andere op de Bätz-orgels van de Domkerk in Utrecht en de Grote
Kerken van Gorinchem en Harderwijk. In 2014 verscheen een cd waarop
hij het gerestaureerde Adema-orgel van de Calixtusbasiliek in
Groenlo bespeelt. Eind 2019 verscheen de cd Beresjiet met werken van
Johan Haaksma. Verdere informatie:
http://www.jaapzwart.nl en
http://www.muziekalsvak.nl |
Programma :
|
Voorspel en Koraal over Psalm 141
“ ‘k Roep, Heer, in angst tot U gevloden” |
Jaap Zwart |
Sonate III, Op. 65
• Con moto maestoso
• Andante tranquillo |
Felix Mendelssohn-Bartholdy |
Sonate III, Op. 25
• Allegro energico
• Andante
• Finale |
Jan Albert van Eyken |
Aus tiefer Not schrei ich zu dir, Op. 67
Ein feste Burg ist unser Gott, Op. 67 |
Max Reger |
Prélude Fugue et Variation, Op. 18 |
César Franck |
Allegro vivace uit Symphonie V, Op. 42 |
Charles-Marie Widor |
Fantasie en Finale (toccata) over Psalm 43
• Fantasie
• Geduchte God, hoor mijn gebeden (vers1)
• Mijn God, ik steun op uw vermogen (vers 2)
• Zend, Heer, uw licht en waarheid neder vers 3)
• Finale (toccata)
• Dan ga ik op tot Gods altaren, (vers 4)
• Mijn redder is mijn God (vers 5) |
Jaap Zwart |
|
Terug naar boven |