Woensdag, 3 juli 2019
|
Evert van de Veen (1963) volgde orgellessen o.a. bij de
bekende organist John Propitius, die hem voorbereidde op een
orgelstudie aan het Utrechts Conservatorium. Aan dit conservatorium
studeerde hij bij de bekende orgelpedagoog Theo Teunissen. Bij hem
heeft hij zich bekwaamd in alle aspecten van het orgelspel. Alle
stijlen werden bestudeerd: van Sweelinck tot Messiaen. Evert sloot
zijn conservatoriumstudie af met een examenconcert in de Utrechtse
Pieterskerk. Na zijn studie begon hij als orgeldocent in de regio
Voorthuizen. Na verloop van tijd echter is het accent meer komen te
liggen op het geven van orgelconcerten in Nederland, maar ook
daarbuiten (Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en zelfs Australië).
Naast concertorganist is hij ook een veelgevraagd koorbegeleider. En
natuurlijk is hij ook kerkorganist ("het mooiste aspect van mijn
vak"). Hij speelt de zondagse erediensten in de gereformeerde kerk
van Voorthuizen en de hervormde PKN gemeente in Putten. Naast
organist is Evert ook werkzaam als dirigent van vijf koren.
Er zijn inmiddels een 16-tal solo-orgel Cd’s van Evert verschenen
waarop hij te beluisteren is op een aantal van de meest fraaie
orgels van Nederland, Duitsland en België. Het muzikale spectrum
ligt tussen de barok, met Bach als hoogtepunt, en de laatromantiek,
hoewel hij de modernere orgelmuziek niet uit de weg gaat. Het
improviseren over koraalmelodieën in allerlei stijlen en vormen is
daarbij een muzikale uitingsvorm die hem na aan het hart ligt.
Meer informatie:
www.evertvandeveen.nl |
Programma :
|
Fantasie over “Grote God, wij loven U” |
Klaas Jan Mulder |
- Zwei Choralvorspiele: Johann Sebastian Bach
• “Wer nur den lieben Gott läss walten” (BWV 691)
• “Liebster Jesu, wir sind hier” (BWW 731)
- Praeludium und Fuge in G Dur (BWV 541) |
Johann Sebastian Bach |
Aria in C Dur |
Gaston M. Dethier |
Scherzo |
Jozeph Tilborghs |
Fantaisie en ut (version A de la)
(uit Pièces d’ orgue inédites) |
César Franck |
Marche Nuptiale |
August de Boeck |
Meditation en sol mineur (Op.22) |
Henry Deshayes |
Madrigal et Toccata
(uit six miniatures our orgue) |
Paul Barras |
Koraalfinale |
Evert van de Veen |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 10 juli 2019
|
Ben van Oosten
(1955) studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium in
Amsterdam en vervolgens in Parijs.
Op 11-jarige leeftijd kreeg hij zijn eerste aanstelling als
kerkorganist en vier jaar later debuteerde hij als concertorganist
in zijn geboorteplaats. Sindsdien treedt hij met groot succes op in
de belangrijkste orgelcentra over de gehele wereld en vestigde hij
zijn reputatie als één van de vooraanstaande internationale
concertorganisten.
Naast zijn uitgebreide concertpraktijk is Ben van Oosten een
veelgevraagd docent bij internationale academies (o.a. Zomeracademie
te Haarlem, McGill University Organ Academy te Montréal, Torch
Center te Seoul) en jurylid bij de belangrijke internationale
orgelconcoursen (o.a. Parijs, Chartres, Nürnberg, München,
Landsberg, St. Albans, Birmingham, Genève, Dublin).
an hand verscheen in 1997 een omvangrijke biografie over
Charles-Marie Widor.
Zijn opzienbarende cd-opnamen van het Franse symfonische
orgelrepertoire (o.a. de acht sonates van Guilmant en het complete
orgeloeuvre van Widor, Vierne, Dupré en Saint-Saëns) werden met
verschillende internationale prijzen onderscheiden (o.a. Preis der
deutschen Schallplattenkritik, Choc du Monde de la Musique, Diapason
d’Or). Zijn Dupré-integrale werd in Duitsland bekroond met de
prestigieuze Echo Klassik Preis 2011. Vorig jaar presenteerde Ben
zijn 4cd-box met alle werken van Cesar Franck, opgenomen in
Saint-Ouen in Rouen.
Vanwege zijn grote verdiensten voor de Franse orgelmuziek werd Ben
van Oosten driemaal onderscheiden door de Société Académique
“Arts-Sciences-Lettres” te Parijs. De Franse regering benoemde hem
tot Chevalier (1998) en Officier (2011) dans l’Ordre des Arts et des
Lettres. In 2010, bij zijn 40-jarig jubileum als concertorganist,
werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Ben van Oosten is als hoofdvakleraar orgel verbonden aan Codarts
(Rotterdams Conservatorium). Sinds 1990 is hij organist van de Grote
Kerk te Den Haag en aldaar artistiek leider van het jaarlijkse
“Internationaal Orgelfestival”. |
Programma :
|
Uit “Messe des Paroisses”:
Offertoire sur les grands jeux |
François Couperin |
• Aria in F gr.t. (BWV 587)
(naar François Couperin)
• Fantasie und Fuge in g kl.t. (BWV 542) |
Johan Sebastian Bach |
Concerto nr. 10 in d kl.t. (Op.7/4)
bewerking voor orgel solo: Alexandre Guilmant
• Adagio
• Allegro
• Aria
• Allegro |
George Friedrich Händel |
Cinq Versets pour le Kyrie “Cunctipotens” |
Alexandre Boëly |
Lamentation (Op. 45/1) |
Alexandre Guilmant |
Aubade (Op. 55/1)
(uit “24 Pièces de Fantaisie”) |
Louis Vierne |
Choral-Improvisation sur le
“Victimae paschali laudes”
(gereconstrueerd door Maurice Duruflé) |
Charles Tournemire |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 17 juli 2019
|
Matthias Havinga (1983) is concertorganist
en pianist. Hij studeerde summa cum laude af bij Jacques van
Oortmerssen aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij ook zijn
pianodiploma behaalde bij Marcel Baudet. Aan het Koninklijk
Conservatorium Den Haag studeerde hij kerkmuziek bij Jos van der
Kooy en Theo Goedhart.
Matthias won prijzen op verschillende internationale orgelconcoursen
en is wereldwijd actief als concertorganist. Hij gaf concerten in
talloze Europese landen, Rusland, de VS en Zuid-Amerika en soleerde
bij gerenommeerde koren en orkesten, zoals het Nederlands Kamerkoor
en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn cd's J.S.Bach-Italian
Concertos, Passacaglia en Dutch Delight, uitgekomen bij Brilliant
Classics, werden door pers en publiek lovend ontvangen.
Samen met blokfluitiste Hester Groenleer vormt hij een vast duo, dat
streeft naar vernieuwende, verrassende programma’s die ondanks
ongebruikelijk repertoire toch toegankelijk en gevarieerd zijn.
Matthias is organist-titulaire van het driemanuaals Bätz-orgel uit
1830 in de Koepelkerk of Ronde Lutherse Kerk, Amsterdam, en organist
van de Oude Kerk-gemeente te Amsterdam, waar hij het
Vater/Müller-orgel (1726/1738) en het Ahrend-orgel (1965) bespeelt.
Hij is als hoofdvakdocent orgel verbonden aan het Conservatorium van
Amsterdam.
Meer informatie:
www.matthiashavinga.com |
Programma :
|
• Allegro risoluto ma non troppo vivo
(Eerste deel uit Symfonie nr .2)
• Meditation
uit: Trois Improvisations (1930) |
Louis Vierne |
Loss (2018) |
Matthias Havinga |
- Sinfonia BWV 29
'Wir danken dir, Gott, wir danken dir'
Bewerking Alexandre Guilmant
- Schübler Choräle:
• Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645
• Wo soll ich fliehen hin BWV 646
• Meine Seele erhebet den Herren BWV 647
• Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV 648
• Ach, bleib bei uns, Herr Jesu Christ BWV 649
• Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter BWV 650 |
Johann Sebastian Bach |
Ouverture 'Paulus'
arrangement William Thomas Best |
Felix Mendelssohn-Bartholdy |
Rhosymedre
uit: Three preludes on Welsh Hymn Tunes |
Ralph Vaughan Williams |
Transports de joie d'une âme devant la gloire du
5'00
Christ qui es le sienne
uit: L'Ascension |
Olivier Messiaen |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 24 juli 2019
|
Willeke Smits (1975) is organist van de
Leidse Binnenstadsgemeente in de Hooglandse Kerk in Leiden. Ze is de
vaste bespeler van het monumentale De Swart-Van Hagerbeerorgel en
het romantische Willisorgel. Ook is de ze vaste begeleider van de
Leidse Cantorij. Willeke studeerde orgel bij Kees van Houten en
Reitze Smits, kerkmuziek bij Bernard Winsemius en koordirectie bij
Krijn Koetsveld aan het Utrechts Conservatorium. Daarna deed ze
vervolgstudies in koordirectie bij Joop Schets en piano bij Geoffrey
Madge.
Willeke is als ambassadeur van het orgel actief als concertorganist,
ze heeft een bloeiende praktijk waarin een uitdagende programmering
centraal staat. Ze was tot medio 2018 cantor-organist van de
Tuindorpkerk in Utrecht, waar ze het monumentale Ruprecht-orgel van
de Tuindorpkerk bespeelde en leiding gaf aan de veelkleurige
kerkmuzikale praktijk. Ze was finalist in het Sweelinck Concours
2017. Voor de stichting Kerkzang.nl organiseert zij de jaarlijkse
KerkMuziekDagen voor de Jeugd (KMDJ), waar kinderen en tieners in
een muziekkamp kennis maken met vocale kerkmuziek van alle eeuwen.
Willeke bracht diverse cd's uit waarvan de cd met orgelwerken van
Hendrik Andriessen een 10 kreeg in het blad Luister. Ze bracht een
dubbel-cd uit met werken van Johann Gottfried Walther,
ondergewaardeerd tijdgenoot van Johann Sebastian Bach, die met een
10+ in het blad De Orgelvriend werd geprezen. Een niet minder groot
succes is de verschijning van 'Happiness', een cd waar je vrolijk
van wordt!
Meer informatie:
www.willekesmits.nl |
Programma :
|
Holberg Suite (Suite in olden styl)
• Praelude: Allegro vivace
• Sarabande: Andante - un poco mosso
• Gavotte: Allegretto Musette: Poco più mosso
• Air: Andante Religioso
• Rigaudon: Allegretto con brio
(bewerking: Willeke Smits) |
Edvard Grieg |
Elegy |
George Thalben-Ball |
Präludium und Fuge in f, (Op.35/5)
(bewerking: Willeke Smits) |
Felix Mendelssohn-Bartholdy |
Trois pièces pour orgue
• Prélude
• Cantilène
• Scherzando |
Gabriël Pierné |
Chaconne |
Herman Strategier |
• Intermezzo XIX
• Toccata |
Hendrik Andriessen |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 31 juli 2019
|
Dick Sanderman (1956) studeerde orgel bij
Jaap Dragt aan het Stedelijk Conservatorium te Zwolle, waar hij in
1980 het einddiploma solospel, de onderwijsacte B en de aantekening
improvisatie behaalde. Verder volgde hij zomercursussen bij o.a.
Daniel Roth, Hans Haselböck en Jean Guillou.In 1983 werd hij winnaar
van het Nationaal Orgelimprovisatieconcours te Bolsward. Als solist
en koorbegeleider werkte hij mee aan concerten en opnamen, o.a.
tijdens het Internationaal Orgelfestival Napels (1981), in Engelse
kathedralen (1988), in Parijs (1991) in Jeruzalem (1999), Oxford
(2012), Vilnius (2013) en Harrogate (2015, 2017).
Dick Sanderman is in Rijssen werkzaam als directeur van de
Muziekschool en als stadsorganist voor het orgel in het
gemeentehuis. Als kerkorganist is hij verbonden aan de Hervormde
gemeenten van Rijssen en Hellendoorn. Hij is redactielid van het
maandblad De Orgelvriend en fungeert als gecommitteerde bij
staatsexamens voor orgel en tijdens examens kerkelijk orgelspel.
Regelmatig publiceert hij artikelen en verzorgt hij lezingen en
workshops, met name op het gebied van het kerkelijk orgelspel. Als
eerste Nederlandse componist publiceerde hij twee complete
koraalboeken plus een serie bewerkingen voor de 150 Psalmen. In een
recente publicatie uit de serie Biblebelt Studies (deel 4,
Orgelcultuur in de Biblebelt) wordt Dick Sanderman zelfs “de Worp
van de Biblebelt” genoemd.
Hij maakte deel uit van een van de redactionele werkgroepen die de
het nieuwe Liedboek hebben voorbereid en fungeerde als
projectcoördinator voor de bijbehorende begeleidingsbundel voor de
psalmen. Ook was hij eindredacteur van het boek “Organist in de
praktijk” (2014). Verder werkte hij mee aan de totstandkoming van de
liederenbundel “Weerklank” (2016). Mede vanwege zijn verdiensten
voor de kerkmuziek werd hij in 2015 benoemd tot Ridder in de orde
van Oranje-Nassau.
Meer informatie:
www.dicksanderman.nl |
Programma :
|
Merck toch hoe sterck, con variazioni |
Cor Kee |
Concerto in G
• Adagio
• Allegro
• Andante
• Minuetto Allegro |
William Hayes |
Be Thou my Vision |
Dick Sanderman |
Marche Américaine (Op. 31)
(transcriptie door Marcel Dupré) |
Charles Marie Widor |
• Saraband and Interlude
• Chorale Prelude on Down Ampney
• Ceremonial March |
Herbert Sumsion |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 7 augustus 2019
|
Everhard Zwart (1958) zoon van Willem
Hendrik Zwart, kleinzoon van Jan Zwart en leerling van Feike Asma,
ontving op jonge leeftijd zijn eerste orgellessen van zijn vader,
Willem Hendrik Zwart – organist van de Bovenkerk te Kampen – waarna
hij al spoedig deze lessen (koraalspel en literatuur) vervolgde bij
Feike Asma – organist te Maassluis. Hij studeerde aan het
Conservatorium, eerst te Utrecht, daarna te Rotterdam, waar hij in
1983 met goed gevolg afstudeerde. Hij was sinds 1979 verbonden als
organist aan de Gereformeerde Bergsingelkerk te Rotterdam. Na zijn
afstuderen werd hij uitgenodigd om, in respectievelijk Rotterdam en
Parijs, de internationale meester-cursussen (interpretatie en
improvisatie) te volgen bij de bekende Franse orgelvirtuoos Jean
Guillou. In 1987 studeerde hij bij de Duitse organist Günther
Kaunzinger te Würzburg (Orgelsymfonieën van Widor en Vierne en
improvisatie). Daarnaast studeerde hij een aantal jaren
Muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Zijn
internationale debuut als concertorganist maakte Everhard Zwart in
1983 te Barcelona (Spanje), waarna hij regelmatig concerteerde in
verschillende landen van Europa. In 1987 werd hij hoofdorganist van
de Nederlands Hervormde Nieuwe Westerkerk te Capelle aan den IJssel.
In 2008 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en
in 2009 volgde de onderscheiding met de zilveren medaille van het
“Societe Arts-Sciences-Lettres” te Parijs.
Hij geniet internationaal grote bekendheid als organist door zijn
stijlvolle uitvoering van de “Hollandse Koraalkunst”, met name de
composities van zijn vader en grootvader, maar vooral door zijn
virtuoze vertolking van vele grote composities uit de
orgelliteratuur. Hij heeft een uitgebreide lespraktijk voor orgel.
Everhard Zwart is ook de vaste dirigent van een aantal Koren in de
grote regio van Rotterdam.
Dit jaar viert Everhard Zwart zijn 40-jarig jubileum als
concertorganist met veel concerten in eigen land.
Meer informatie:
www.everhardzwart.nl |
Programma :
|
Suite (Op.5)
• Festiva!
• Mirage
• Frisian March |
Carol Williams |
Praeludium und Fuge a-moll (BWV 543) |
Johann Sebastian Bach |
Aria |
Giovanni Battista Pescetti |
Fantasie Psalm 77
“’k Zal gedenken, hoe voor dezen,
ons de Heer heeft gunst bewezen” |
Willem Hendrik Zwart |
Toccata - dedicated to Everhard Zwart |
Thomas Åberg |
Choral III |
César Franck |
Toccata über den Choral
“Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’” |
Aivars Kalejs |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 15 augustus 2018
|
Rien Donkersloot (1985) studeerde orgel aan
het Rotterdams Conservatorium. In juni van 2006 behaalde hij het
diploma 1e fase cum laude, hoofdvakdocent was Bas de Vroome. Tevens
behaalde hij het diploma kerkmuziek Hij studeerde voor het diploma
2e fase bij Ben van Oosten en Bas de Vroome. In juni 2008 sloot hij
deze studie cum laude af. Hij volgde orgelcursussen bij Michel
Chapuis, Andres Cea Galan, Harald Vogel, Olivier Latry, Zsigmond
Szathmary en Thomas Trotter. In 2003 won hij de 3e prijs op het
orgelconcours voor orgelstudenten in Brielle. In 2004 won hij het
orgelconcours te Leiden voor conservatorium studenten in de
categorie romantiek/20e/21e eeuw. In september van 2005 won hij de
1e prijs op het orgelconcours voor orgelstudenten in Brielle. Rien
is organist van de St. Joriskerk in Amersfoort en van de
Laurentiuskerk in Mijnsheerenland. Verder heeft hij een uitgebreide
lespraktijk en is hij actief als (koor)begeleider. Van zijn spel
verschenen vier cd’s, die in de pers zeer positief werden ontvangen.
Rien is ook actief als freelance beiaardier en geeft regelmatig
beiaardconcerten in Nederland, maar ook in België, Frankrijk en
Denemarken. In september 2012 won hij de 1e prijs op het
Internationale Beiaardconcours in Groningen. Hij is stadsbeiaardier
van Haarlem (Grote of St. Bavokerk), Goes en Ridderkerk.
Meer informatie:
www.riendonkersloot.nl |
(BACH-)Programma :
|
Preludium und Fuge in C (BWV 531) |
Johann Sebastian Bach |
Andante (uit: Vioolconcert in a) (BWV 1041)
arr. Rien Donkersloot |
Johann Sebastian Bach |
Sinfonia, uit Cantate BWV 209 “Non sa che sia
dolore”
arr. Martien de Vos |
Johann Sebastian Bach |
Passacaglia und Fuge über B.A.C.H. (Op.150) |
Sigfrid Karg-Elert |
Uit: Sechs Fugen über BACH
• Nr. 1 ‘langsam’ |
Robert Schumann |
Passacaglia und Fuge in c moll (BWV 582) |
Johann Sebastian Bach |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 21 augustus 2019
|
Kees van Eersel (1944) studeerde orgel aan
het Rotterdams Conservatorium. Bij Piet van den Kerkhoff behaalde
hij in 1965 de Onderwijsakte B, bij George Stam in 1967 het
einddiploma solospel met aantekening voor improvisatie en in 1971
bij André Verwoerd de Prijs van Uitnemendheid. Tijdens deze periode
studeerde hij tevens koordirectie bij George Stam met bijvakken zang
(bij Cees Touwen) en viool (bij mevr. De Monchy-Kuiper), compositie
bij Otto Ketting en later hoofdvak piano bij Bart Berman. Het eerste
semester van 1969 studeerde hij aan de Schola Cantorum te Parijs bij
Jean Langlais en behaalde aldaar de Prix de Virtuosité met de
onderscheiding ’Maximum’. Na zijn benoeming als cantor-organist van
de Grote of Maria Magdalenakerk te Goes studeerde hij gedurende het
cursusjaar 1975/1976 kerkmuziek aan het Utrechts Conservatorium
(koordirectie bij Klaas Venneker, liturgiek en hymnologie bij
Maarten Kooij, kerkelijk orgelspel bij Jan Welmers en zang bij Rom
Kalma) en behaalde de Praktijkdiploma’s Kerkelijk Koorleider en
Kerkelijk Orgelspel. Daarnaast studeerde hij beiaard aan de
Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort bij Leen ’t Hart en Peter
Bakker. In 1977 behaalde hij het Praktijkdiploma Beiaardspel en in
1978 het Einddiploma Beiaardspel, beide met aantekening voor
improvisatie.
In de jaren ’80 en ’90 bekleedde Kees van Eersel bestuursfuncties
binnen de K.N.O.V., zowel landelijk als provinciaal (In Rotterdam
als secretaris, in Zeeland als voorzitter). Van de Commissie voor de
Kerkmuziek van het Samenwerkingsorgaan voor de Eredienst was hij
tien jaar lid, waarvan acht jaar als secretaris. Tevens was hij lid
van de Landelijke Hervormde Orgelcommissie. Kees van Eersel was tot
aan zijn pensionering organisator van de kerkconcerten in de Grote
Kerk van Goes.
Meer informatie:
www.keesvaneersel.nl |
Programma :
|
Koraalvoorspel ‘Nun danket alle Gott’ (BWV 657) |
Johann Sebastian Bach |
Fantasie no.1 in f-Moll (KV 594)
• Adagio
• Allegro
• Adagio |
Wolfgang Amadeus Mozart |
Partita ‘Straf mich nicht in deinem Zorn’ |
Johann Chr. L Kittel |
Praeludium und Fuge d-Moll |
Clara Schumann |
Prélude et Fugue en Mi bémol majeur (Op.99.3) |
Camille Saint-Saëns |
Andante tranquillo |
Percy Whitlock |
Psalm 130, vier versetten |
Kees van Eersel |
Toccata |
Malcolm Archer |
Improvisatie |
Kees van Eersel |
|
Terug naar boven |
Woensdag, 28 augustus 2019
|
Arjen Leistra (1973) studeerde orgel en
kerkmuziek respectievelijk aan de conservatoria te Rotterdam en Den
Haag. Zijn docenten waren Arie Keijzer en Ben van Oosten (orgel DM
en UM), Marijke van Klaveren en Johann Th. Lemckert (kerkmuziek en
improvisatie).
In 1996 werd Arjen 2e prijswinnaar van de "International
Organcompetition" te Dublin (Ierland). Hetzelfde jaar werd hij
benoemd tot cantor-organist van de Hoflaankerk te
Rotterdam-Kralingen. Na zijn afstuderen in 1998 vervolgde hij voor
een jaar zijn orgelstudie bij Marie-Claire Alain in Parijs.
Arjen Leistra geeft orgelconcerten in heel Nederland en concerteerde
ook in Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië. In november 2005 en
februari 2008 maakte hij concerttournees naar de Verenigde Staten en
gaf recitals in Florida, Georgia en South- en North Carolina. Hij is
een veelgevraagd begeleider van diverse koren op orgel en piano en
als continuo-speler op eigen kistorgel.
Vanaf september 2008 is Arjen als organist verbonden aan de Grote
Kerk te Schiedam. In deze kerk is hij ook dirigent van het koor
Vocalis St. Jan. Van zijn orgelspel verschenen de afgelopen jaren
verschillende cd's.
Meer informatie:
www.arjenleistra.nl |
Programma :
|
Concert Ouverture no.2 in c minor |
Alfred Hollins |
Fantaisie en Ut-majeur
(premier version) |
César Franck |
Allegretto (Op.1) |
Louis Vierne |
Morceau de Concert (Op.24) |
Alexandre Guilmant |
• “Wir glauben all an einen Gott, Vater” (BWV 740)
• Toccata en Fuga in d (BWV 538) |
Johann Sebastian Bach |
|
Terug naar boven |